Ønsket å etablere drenering for garasjen. Jeg pleier å skifte hjul inne i garasjen i kombinasjon med at jeg spyler hjulbuer rene for salt og skitt som har festet seg i løpet av vinteren. Etterpå svabrer jeg betonggulvet i garasjen, men da skyver jeg samtidig en cocktail av finstøv ned i en veldig fin og ren singel. Med tiden vil jeg da ødelegge singelens drenerende egenskaper. Slik kan man ikke ha det! Planen var derfor å etablere en dreneringsrenne med rist hvor risten kan fjernes ved behov slik at man kan rense dreneringen for slam og finstøv og på den måten holde det vedlike:

Startet med å prøvegrave så dypt som jeg mente jeg måtte grave for å kunne etablere en Aco Self Euroline (drensrenne). Prøvegravingen var kun for å være sikker på at jeg ikke traff på større stein eller lignene utfordringer. Surret fast fiberduk i enden av røret for at det ikke skulle komme stein og grus inn i røret:


Tegnet prinsipptegning for renna i AutoCad. Stiplet linje forestiller armeringsnett:

Endestykket under skulle kobles sammen med standard PE-rør i dimensjon 83/100 mm:


Jeg skar derfor til et stykke drensrør på ca 30 cm (over) og limte det sammen med endestykket med sikaflex og lot dette herde et døgn:


Benyttet denne som skjøt mellom «spesiallaget enhet» og det lengre nye drensrøret:

Skulle så koble drensrøret til eksisterende drenssystem med et T-stykke:

Og her er drensrøret tilkoblet eksisterende system. I tillegg ble det en del tilpasning for å passe på at det var fall hele veien i det nye røret og bort til eksisterende:

Dro så og leide meg en betongblander og fikk låne kjempeflott tilhenger med heve og senke-system så jeg lett kunne trille av blanderen uten å måtte løfte den. «Boys with toys» 🙂

Lagde meg et «spesial-verktøy» i form av en lekt med to lekter påmontert i nøyaktig den bredden ut fra garasjegulvet hvor rennens indre kant skulle treffe:

Slike hjelpemidler er gull verdt underveis så jeg kunne vite når jeg hadde gravd nok og i riktig avstand og bredde:

Her er trauet for rennen ferdig utgravd, og det er klart for å støpe:

Startet med å støpe en tynn støp direkte mot grunnen som jeg brukte som fundament for å etablere armeringsjern som jeg bandt sammen med ståltråd for at det skulle ligge akkurat slik jeg ønsket:

Det var veldig varmt og bare sol i denne perioden. Så jeg dekket omhyggelig med plast mellom hver støp og fuktet betongen flere ganger om dagen i denne perioden:

Lagde to spesialverktøy i hver kant av garasjeporten som jeg festet snor til og som viste eksakt den høyden jeg skulle få overkant av rennen til å flukte med. For å sikre fall er høydeforskjellen på snora 2 cm mellom venstre og høyre kant av garasjeåpningen:

Prøvesetting av den første dreneringsrennen:

Drikkepause! Det fremgår ikke så mye av bildene, men støpingen og settingen av renna ble gjort i 100% samarbeid med frua. Uten henne hadde jeg ikke fått det til. Det er mye (presisjons-)jobb å hele tiden sørge for at høyden på støpen stemmer med renna som legges oppi og at denne flukter med snora. Det var flere forsøk med å sette renne-elementene på og ta de vekk før vi fikk det slik det skulle være:

4 av 5 renner er satt. Kanskje ikke så lett å se på bildene, men renna er lagt med et fall som tilsvarer høyden på den ene lektens flatside på spesialverktøyet jeg lagde mellom renna nærmest i bildet og renna i motsatt ende. For å sikre jevn overgang brukte jeg snor. Legg merke til snorvateret, dette ble mest benyttet for å sikre at vi ikke lå helt i water :):

Etter at dreneringsrennen var satt fortsatte vi med å støpe rundt renna og bygge oppover for å forankre den godt. Legg merke til at endestykket nærmest i bildet nå er støpt fast og tetter i rennens høyeste ende:


Siste støp og finish er utført:

Utløpet ferdig støpt. Det spesialagde endestykket til venstre i bildet er tilkoblet med et skjøtestykke midt i bildet, før det går over i drensrør videre til T-stykket som kobler det hele sammen med eksisterende drenssystem:

Flaten mellom betonggulvet i garasjen og overkant av renna har betydelig mer fall lengst vekk i bildet, mens flaten nærmest i bildet er helt flat (pga høydeforskjellen jeg ordnet med snor lenger opp i bloggposten). Er litt stolt av at denne overgangen ble helt jevn:

Og her er singelen rakt tilbake og ferdig dandert rundt det ferdige resultatet.


Ser at dere er proffe 🙂
Kan jeg spørre dere om hvilke typer sement dere bruker her?
Er det B20?
Håper på et svar fra dere.
På forhånd tusen takk!
LikerLiker
Hei 🙂 Det er benyttet B30 og det anbefaler jeg hvis betongen skal utsettes for laster fra kjøretøy siden den har høyere fasthet enn B20 😉
LikerLiker
Takk for tips, å ypperlig byggdokumentasjon.
LikerLiker