Jeg tar vel egentlig ganske stor avstand fra alt som er relatert til «råning», men musikk med trøkk er jeg uansett glad i :o) Jeg hadde en tid i forveien kjøpt en rimelig
brukt basskasse med et 12″ tommers basselement og forsterker av en kollega. Problemet var imidlertid at under litt brå manøvre så hadde kassen en tendens til å velte
og løsrive seg fra alle strøm- og audiokabler, noe som skapte tildels stor irritasjon.
For å få bukt med problemet la jeg hodet i bløtt og kom opp med en ide som vist på bildet under (bildet ble dessverre litt uklart). Hovedpoenget med løsningen var å skjære
til en treplate hvor jeg brukte den originale bagasjeromsmatten som mal. På hver side av den planlagte basskassen skulle det monteres to langsgående stenger med et
forborret hull i. En bolt skulle gå gjennom hullet i hver av stengene og ned igjennom platen som var formskåret. Dersom dette lot seg løse ville kassen være «låst» i en og
samme posisjon uavhengig av kjørestil.
Her er jeg igang. Jeg kjøpte en MDF-plate og fikk låne en kassevogn på jobben til å få fraktet den hjem. Platen ble skåret til med stikksag hvor jeg brukte bagasjeroms-
matten som mal. I forbindelse med en slik forholdsvis stasjonær løsning (kassen fikk vel en endelig vekt på litt under 20 kg) var det viktig å ikke redusere funksjonaliteten
til bilen som helhet unødig. Derfor vurderte jeg det slik at det var viktig å ha tilgang til reserverhjulsbrønnen selv om anlegget var på plass, for å få tak i slike ting som
verktøy til hjulskift, snøkost, isskrape osv.
Lagde derfor en luke i platen og fikk ordnet så dette ble et reelt lokk uten at det falt igjennom: Lagde en kileform ved å legge sagbladet på skrå (noe man kan
justere med foten på sagen). Det hører imidlertid med til historien at det var et helsikkes drittvær i prosjektets startfase, slik at dobbeltmålinger og kontroller effektivt
ble vurdert til å være unødvendig. I min symetriske tankegang falt det meg meget logisk at reservehjulet var plassert på midten i bilen. Dessverre har det vist seg at
en Mercedes-Benz 190E, byggemønster 201, ikke har reservehjulsbrønnen i midten, men ganske mye til høyre. For lesere som måtte være igang med lignende prosjekter håper
jeg at min idiotiske feil kan komme noen andre tilgode. Inspeksjonsluken viste seg i etterkant å avgi nesten ubetydelig nytteverdi… dessverre.
Her har kassen tatt form. Kassen ble malt svart i alle hjørner og kanter, slik at skjøter i filten som kassen skulle trekkes med ikke skulle avsløre den lyse fargen til
MDF-platen. Legg merke til at forsterkeren har sitt eget rom, adskilt fra selve basselementet. Rommet til basselementet skulle være tett, derfor ble skjøter inne
i bassrommet omhyggelig tettet med silikon. Rommet med forsterkeren skulle være mulig å komme til, derfor lagde jeg et lokk som skulle være mulig å åpne ved å fjerne
4 skruer (skruene ble derfor ikke satt på før etter at kassen var trukket med filt).
Her er kassen trukket med filt. Faktisk fikk jeg bare en skjøt (på 3 sider i bakkant av kassen). Brukte spraylim. Dette var arbeid som var tildels ganske nervepirrende,
og en stund så det ut til å ikke bli særlig bra. Men resultatet ble meget bra, ingen blemmer eller slakk i stoffet. Skjøtene ble effektivt «låst» med svart sytråd som jeg
personlig satt å håndsydde. Sånt tar mye tid!
Her er strømkablene til elementet lagt opp og rommet er kledd med vatt.
Undersiden av platen: Legg merke til de fire svarte treklossene og de to skivene med påsveist mutter. Treklossene er montert for å skape nok høyde til at ikke skivene med
mutrene skulle gnage i gulvet i bagasjerommet i bilen, i tillegg til at de får platen til å ligge stabilt.
Fikk en tidligere kollega til å sveise to slike deler for meg. Skivene ble så skrudd fast til undersiden av platen (borret hull til skruene).
Her er bagasjeromsplaten ferdig. Skjøtene på både platen og lokket ble omhyggelig sydd med svart sytråd.
Her er kassen ferdig. Legg merke til trestengene montert på hver av sidene av kassen. I tillegg har jeg satt inn trelister rundt åpningen inn til forsterkeren, listene låste effektivt filten fra å slippe/miste festet.
Jeg fikk ikke tatt bilde av kronen på verket: Jeg kjøpte et spesialtilpasset pleksiglass som jeg limte fast langs listene i utsparingen inn til forsterkeren, slik at glasset fluktet
med filten. Og over forsterkeren, i «taket» på innsiden av forsterkerrommet monterte jeg et blått neonlys som igjen var koblet til bryteren til bagasjeromslokket, slik at det bare lyste når jeg åpnet bagasjeromslokket. Det var faktisk ganske stilig!Men gleden ble dessverre kortvarig; 4 uker etter at jeg var ferdig ble hele anlegget stjålet:o(
Jeg fikk riktignok dekket det økonomiske tapet gjennom forsikringen, men det som var spesielt irriterende var at mitt eget håndverk var søkk vekk.
Vil gjerne komme med et par tips: Å bygge sånt selv er fryktelig tidkrevende. Det er også noe rimeligere å gå og kjøpe en ferdig basskasse hos en forhandler som selger sånt.
I tillegg vil jeg fraråde alle å ha et anlegg som kan høres av andre i en bil uten alarm! Jeg skaffet meg alarm bare få uker senere. Men det voldsomme arbeidet som lå bak gjorde at det så langt ikke har blitt noe nytt stereoprosjekt på meg, selv om jeg fikk ny drill den jula :o)